Hoe maak je een goede omslagfoto op Facebook?

Tijdens mijn trainingen en workshops blijf ik me verbazen over de kennis die actieve gebruikers van Facebook hebben over de omslagfoto. Voor de meeste mensen is het een ‘behangetje’ achter de profielfoto. Een gemiste kans, want een goede omslagfoto versterkt je identiteit en geeft je profiel meer zeggingskracht. Het is als het ware de etalage van je bedrijf en daar zet je niet zomaar iets in. Als je het goed doet, zien bezoekers meteen waar jouw bedrijf voor staat. Zorg er ook voor dat je omslagfoto aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Kijk nu eens kritisch naar je omslagfoto… En? Je bent niet de enige hoor! Kijk maar naar onderstaande voorbeelden.

Eerst even de techniek

Een omslagfoto op Facebook heeft de een afmeting van 823 pixels breed en 315 pixels hoog. Ik zal je straks vertellen hoe je daar handig mee kan omgaan. Let op dat als je een omslagfoto maakt of kiest, een deel van de zijkanten op de mobiele versie wegvalt en je profielfoto voor de omslagfoto komt te staan. Mijn advies is om het belangrijkst wat je wilt laten zien, in het midden te positioneren. Je hoeft ook niet per se met een foto te werken. Je kan ook kiezen voor een collage of een meer typografische vorm met een tekst op een passende achtergrond.

Handig hulpmiddelen

Als je niet zo handig bent met Photoshop, is het passend maken van een omslagfoto een hele klus. Tijdens de training laat ik zien hoe je met behulp van Canva betrekkelijk eenvoudig een goede omslagfoto maakt. Dat is altijd een eyeopener en levert reacties op als ‘had ik dat maar eerder geweten!’ Canva is een online tool dat je opent op http://www.canva.com Je maakt een (gratis) account aan en kunt meteen aan de slag. Nadat je het formaat hebt gekozen, kan je alle elementen die je wenst, eenvoudig toevoegen. Denk daarbij aan achtergronden, lijntjes, tekst en iconen. Opslaan en klaar is Kees.

Hoe maak je een goede omslagfoto voor Facebook?

Een andere online tool die je kan gebruiken is PicMonkey. Ook daar heb je de keuze voor een gratis versie.

Een Facebook geheimpje

Wat veel mensen niet weten is dat je ook een korte beschrijving aan je omslagfoto kan toevoegen. Dat wordt getoond zodra je op de foto klikt (en best veel mensen doen dat!). Zet dus in die beschrijving informatie over je bedrijf. Het kost geen moeite en het draagt bij aan het overbrengen van je boodschap. Gratis online reclame! Het onderstaande voorbeeld toont hoe dat eruit ziet.

Hoe maak je makkelijk een Facebook omslagfoto

 Maak het interactief

Je omslagfoto krijgt meer aandacht als je regelmatig van afbeelding verandert. Plan dat maandelijks in. Je kan er ook de interactie met je fans mee zoeken, door bijvoorbeeld hen te laten kiezen welke foto zij het best bij jouw bedrijf vinden passen. Laat ze dat ook motiveren, want daarmee leer jij hoe anderen tegen je bedrijf aankijken. Het wijzigen gaat trouwens heel eenvoudig. Klik op je computer of laptop linksboven op het icoontje met het fototoestel en je komt in het menu waarmee je de afbeelding kan aanpassen.

Ik wens je veel succes en plezier met het maken van een goede omslagfoto. Mocht je er moeite mee hebben, neem dan even contact met me op. Mijn gegevens vind je hieronder:).

Facebook trainer Marieke Wilmink is trainster van de Socialmediatraining.nlHartelijke groet,
Marieke Wilmink

 

 

 

Wil je nog meer tips en tricks over Facebook?

Lees dan ook de volgende blogs over hoe je efficiënter Facebook kunt inzetten voor jouw onderneming:

Doe er je voordeel mee:)

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook