Adverteren op Facebook in 6 stappen

adverteren op Facebook in 6 stappenMet meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland is adverteren op Facebook een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken. Is het duur? Nee! Werkt het? Ja! Je kan namelijk precies aangeven welke doelgroep(en) jij wilt bereiken en daarnaast kan je exact aangeven hoeveel je wilt besteden. Als je nagaat dat je per 1.000 views nog geen euro betaalt, dan krijg je wel een idee van de mogelijkheden die adverteren op Facebook je kan bieden. Maar hoe pak je dat succesvol aan?

Stap 1: Wat is je doelstelling?

Er zijn er 11 waaruit je een keuze moet maken. Wil je naamsbekendheid vergroten of wil je meer likes op je Facebookpagina. Maak een strategische keuze!

Facebook advertentie doelstelling kiezen

Stap 2: Wat is je doelgroep?

Hier kan je verschillende doelgroepen kiezen; ook door grote groepen te splitsen. Bijvoorbeeld door Nederland in regio’s op te delen, zodat je ziet waar je het beste scoort. Je kan zelf een doelgroep samenstellen of gebruik maken van een opgeslagen doelgroep en een ‘look-a-like’ doelgroep die op een andere lijkt. Dus groep 1 zijn bijvoorbeeld je ingeladen klanten en de ‘look-a-likes’ hebben dezelfde eigenschappen, maar zijn (nog) geen klant.

Stap 3: Wat is je budget?

Je houdt op Facebook altijd controle over je uitgaven. Je kan namelijk zelf bepalen wat je dagelijks aan het advertentie wilt uitgeven. Is het budget op, dan stopt ook de weergave van de advertentie. Je kan er ook voor kiezen om een budget te koppelen aan een looptijd. Dan verdeelt Facebook dat zelf gelijkmatig over de periode die je hebt aangegeven. Met de rapportagetool kan je altijd zien wat er met je investering is gebeurd.

Stap 4: Waar ga je adverteren?

Haha, op Facebook natuurlijk, zie ik je denken. Wat ik hier bedoel is op welke plek? Je kan namelijk adverteren in het nieuwsoverzicht op de computer, in het nieuwsoverzicht op mobiel en in de rechterkolom. Bedenk dat zo’n 80% van het Facebookgebruik plaatsvindt op mobiel…

Op welke plek plaats jij je advertentie

Stap 5: Maak je advertentie

Op Facebook zijn tal van richtlijnen te vinden voor het opstellen van je advertentie. Ik deel graag enkele tips met je voor een beter resultaat:

–          Maak gebruik van verschillende versies, waarmee je kan testen (A-B-variant)Adverteren op Facebook
–          Gebruik relevante, in het oog springende afbeeldingen
–          Trek extra aandacht met tekst, maar houdt het kort
–          Maak het actiematig met korting of een aanbieding
–          Denk aan de ‘call to action’, zoals bestel nu of neem contact op!

 Stap 6: Plaats je advertentie

Ben je klaar? Is alles zoals je het wilt hebben? Dan kan je op de knop klikken ‘advertentie plaatsen’. Zodra Facebook je advertentie heeft beoordeeld en goedgekeurd, krijg je bericht en is de advertentie online.

Stap 7: Meten is weten

Adverteren op Facebook gaat in 6 stappen, zoals je ziet. De 7e stap is de online rapportage. Je kan alles volgen, zoals het bereik, het aantal weergaven, het aantal klikken, kosten en opbrengsten, conversies en page likes. En dat allemaal in overzichtelijke grafieken en diagrammen.

Als je dit zo leest, dan lijkt het allemaal heel eenvoudig. En voor de een is het dat ook, terwijl de ander al vastloopt bij het kiezen van de doelstellingen of het samenstellen van de doelgroepen. Mijn credo is: ga het proberen! Maar als je meer over dit onderwerp wilt weten of je afvraagt of je de goede dingen aan het doen bent, nodig ik je van harte uit voor een van mijn trainingen of workshops. Kijk hier voor meer informatie. Veel succes en laat me even weten of het je is gelukt!

Facebook trainer Marieke Wilmink is trainster van de Socialmediatraining.nlHartelijke groet,
Marieke Wilmink

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook